Kauhalammirundan 5,1 km

Vandringsleden i Kauhaneva-Pohjankangas nationalpark går runt en idyllisk orörd oas för fåglar i anslutning till Kyrönkangas sommarväg. I utsiktstornet som ligger i gränsmarkerna mellan skogen och mossen kan man studera livet på högmossen. Den uppmärksamme fotografen hittar garanterat intressanta naturobjekt under vandringen på ledens spångar. En lämplig rastplats finner man antingen vid utsiktstornet, vid Salomaa rastplats eller vid stranden av Kauhalammi. Sommartid kan man ta ett svalkande dopp från bryggan i Kauhalammi.

kauhalammin kierros etusivu.jpg

3 Fakta:

• Lättvandrad led i ödemarksliknande terräng i nationalparken
  • Fridfulla och vackra myrmarker
  • Bra utrustningsnivå

Klassificering av vandringsleder:

Lätt

Lämplighet:

Rutten lämpar sig som dagsutflykt för alla, även för nybörjare, men leden är inte anpassad för rörelsehindrade.

Längd:

ca 3 timmar med pauser

Ruttmarkeringar:

I början av rutten finns en bra informationstavla och en områdeskarta. Längs rutten är alla korsningar skyltade. Rutten är dock inte markerad.

Ruttens startpunkt:

Startpunkt 1 – Vid ankomst norrifrån

Från riksväg 3 (Vasa - Tammerfors) vik av i Kurikka och följ skyltar mot Kauhajoki och kör längs väg 67. Från väg 67 vik av till vänster fortfarande mot Kauhajoki längs väg 44. Fortsätt i riktning mot Karvia längs väg nr 6700. Följ skyltar mot parken från Nummijärvi längs Kyrökangas sommarväg tills du når parkeringsplatsen vid Nummikangas (5 km) (ingen adress).

(WGS84) N62 12.938 E22 26.838

Startpunkt 2 – Vid ankomst söderifrån

Från söder längs riksväg 3 (Tammerfors-Vasa) svänger man i Parkano mot Karvia och fortsätter längs väg 274. Från Karviahållet följer man skyltar mot nationalparken (10km) ända till parkeringsplatsen vid Salomaa (Kyrönkankaantie, Karvia)