kauhalammin kierros 5,1 km

Kauhalammin kierros kulkee Kauhaneva-Pohjankankaan kansallispuistossa rauhallisen, erämaisen lintukeitaan ympärillä, vanhan kuninkaallisen kulkureitin, Kyrönkankaan museotien, varrella. Metsä- ja suomaiseman rajalla sijaitsevasta näkötornista voi tarkkailla kermikeidassuon elämää. Pitkospuilla patikoiva tarkkasilmäinen kamerankäyttäjä löytää ympäristöstä aina jotain mielekästä kuvattavaa. Evästaukopaikaksi kulkija voi valita mieleisensä maisemapaikan joko näkötornista tai sen juurelta, Salomaan nuotiopaikalta tai Kauhalammin rannalta. Kesäretken kruunaa pulahdus uimalaiturilta Kauhalammin vilvoittavaan veteen.

kauhalammin kierros etusivu.jpg

3 Faktaa:

• Erämainen, helppokulkuinen reitti kansallispuistossa
  • Rauhallisen kauniit suomaisemat
  • Mukavat taukopaikat reitin varrella

Vaativuus:

Helppo

Soveltuvuus:

Reitti sopii päiväretkikohteeksi kaikille, myös aloittelijoille (mutta ei ole esteetön).

Kesto:

Noin 3 tuntia taukoineen

Reittimerkinnät:

Reitin alussa on hyvä infotaulu ja aluekartta. Reitin varrella on opasviitat kaikissa risteyskohdissa. Reittiä ei ole merkitty.

Reitin alkuun:

Lähtöpiste 1 - Saapuminen pohjoisesta

Valtatieltä 3 (Tampere - Vaasa) Kurikasta Kauhajoen opasteiden mukaan tielle 67. Tieltä 67 käänny vasemmalle tielle nro 44 edelleen Kauhajoen suuntaan. Tieltä 44 jatka Karvian suuntaan tietä nro 6700. Tieltä 6700 Nummijärveltä seuraa puiston opastekylttejä Kyrönkankaan kesätietä pitkin Nummikankaan pysäköintialueelle (5 km) (ei tarkempaa osoitetta).

(WGS84) N62 12.938 E22 26.838

Lähtöpiste 2 - Saapuminen etelästä

Etelästä Valtatietä 3 (Tampere - Vaasa) Parkanoon, josta länteen tietä nro 274 Karviaan. Karviasta seuraa kansallispuiston opastekylttejä (10 km) Salomaan pysäköintialueelle (Kyrönkankaatie, Karvia).